РАЗХОДИ И КАЧЕСТВО НА УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ В ЕС И БЪЛГАРИЯ – СРАВНИТЕЛЕН АНАЛИЗ
Автори
Ключови думи
финансиране на образованието, разходи за училищно образование, качество на училищното образование, персонализация на обучението.
Резюме
В разработката се изследват въпросите, свързани със структурата, финансирането и качеството на училищното образование в ЕС и България. Образованието се интерпретира като процес на усвояване на знания, развитие на умения и формиране на компетентности, от една страна, и като дейност, която включва както обучението и възпитанието, така и социализацията на подрастващите. Търсят се причините за незадо-волителното представяне на българските ученици при международни сравнения. За тази цел се обобщават особеностите на финансиране на услугата в България и се анализират основни показатели, характеризиращи разходите за основно и средно образование в ЕС. В сравнителен план се коментират абсолютният размер на средствата, относителният им дял спрямо БВП, съотношението ученици/учители и педагогически персонал, броят преподаватели и броят завършили обучение лица. Отстоява се виждането, че утвърждаването на училищата като центрове за подготовка на висококвалифицирани, мотивирани и конкурентоспособни профе¬сионалисти в значителна степен зависи от начина на изразходване на ресурсите и от възможностите за персонализация на учебния процес.
Кодове на научна квалификация:
Страници: 17
Цена: 2 Точки


