Година 2014, Брой 3

Дата на издаване

30.9.2014 г.

Съдържание

  • ВЕЛИЧКО АДАМОВ
    АНАТОМИЯ НА ПАРИЧНОТО РАВНОВЕСИЕ В ИКОНОМИКАТА
    Резюме: Паричното равновесие много често е показател за ста¬билност на икономиката. Повечето от икономическите смущения на всеки етап от развитието имат за основа нарушаване на равенството между парите и стойността на стоките. Във връзка с... Паричното равновесие много често е показател за ста¬билност на икономиката. Повечето от икономическите смущения на всеки етап от развитието имат за основа нарушаване на равенството между парите и стойността на стоките. Във връзка с това в статията се прави анализ на паричното равновесие в контекста на количествената теория за парите и в контекста на съвременните измерения на икономи¬ческа система със и без сътресения. Изследва се влиянието на лихвите и възвръщаемостта и се защитава тезата, че почти винаги нарушаването на паричното равновесие е резултат от субективни решения на икономи¬ческите агенти.
  • РУМЕН ВЪРБАНОВ, КРАСИМИР ШИШМАНОВ
    НОВОТО ПОКОЛЕНИЕ СИСТЕМИ ЗА ЕЛЕКТРОНЕН БИЗНЕС И ЕЛЕКТРОННИ РАЗПЛАЩАНИЯ
    Резюме: Концепцията за новото поколение електронен бизнес (e-Business 2.0, Social Business) се отнася до компании, които интегрират социалните технологии и инструменти във всички бизнес процеси както вътрешни, така и външни (клиенти,... Концепцията за новото поколение електронен бизнес (e-Business 2.0, Social Business) се отнася до компании, които интегрират социалните технологии и инструменти във всички бизнес процеси както вътрешни, така и външни (клиенти, доставчици, бизнес партньори) и по този начин преодоляват много от традиционните организационни бариери, които забавят обмена на информация и колаборацията. В първата част на статията се изследват основните характеристики на новото поколение системи за електронен бизнес, формирано под въздействието на Web 2.0 и социалните медии, мобилните технологии и облачните изчисления. Направен е опит да се представят промените, които настъпват в трите основни сфери за проявление на електронния бизнес: приложението на технологиите на Web 2.0 за управление на вътрешно корпоративните комуникации, проектирането и разработката на нови продукти и управлението на знанията (интранет среда), корпоративни комуникации и взаимодействия с външни партньори и клиенти (Extranet среда, B2B модел) и електронна търговия (интернет магазини, B2C модел). Във втората част се анализират възможностите и предимствата, които осигуряват съвременните технологии за електронно разплащане – използване на дебитни и кредитни карти, безконтактни разплащания, мобилно банкиране, биткойнт.
  • ДАНИЕЛА ИЛИЕВА, ДРАГОМИР ИЛИЕВ
    ВЛИЯНИЕТО НА КУЛТУРНАТА ХЕТЕРОГЕННОСТ ВЪРХУ ЕВРОПЕЙСКИЯ ИНТЕГРАЦИОНЕН ПРОЦЕС
    JEL: F55, O52
    Резюме: След шейсет години на интеграция идеята за Обединена Европа е поставена на изпитание. Целта на статията е да постави на дискусия достижимата степен на интеграция между страните членки. През призмата на трите школи за регионална... След шейсет години на интеграция идеята за Обединена Европа е поставена на изпитание. Целта на статията е да постави на дискусия достижимата степен на интеграция между страните членки. През призмата на трите школи за регионална интеграция, неолиберални модели, дирижистка школа и структурализъм, е оценена постигната до момента интеграция на Европейския съюз. Предложено е ново деление на интеграционните форми: техническа и съществена интеграция. Техническата интеграция е екзогенна по своята същност и се отнася до обектите на интеграция, докато съществената интеграция е ендогенна и се отнася до субектите на интеграция. Поставен е акцент върху културните различия в ЕС, като фактор, стоящ в основата на съществената интеграция.
  • ГЕОРГИ АНГЕЛОВ
    ОЦЕНКА НА ЛИКВИДНОСТТА НА БЪЛГАРСКАТА БАНКОВА СИСТЕМА (2009–2013 г.)
    JEL: G21
    Резюме: Ликвидността има ключово значение за стабилността на индивидуалните кредитни институции и банковата система като цяло. В нормални условия като ключов фактор за стабилност се определя капиталовата адекватност на банките. В условията... Ликвидността има ключово значение за стабилността на индивидуалните кредитни институции и банковата система като цяло. В нормални условия като ключов фактор за стабилност се определя капиталовата адекватност на банките. В условията на криза обаче се изостря чувствителността на кредитните институции към недостига на налични парични средства за покриване на тегленията на вложителите, което ни кара да насочим поглед към ефективното управление на ликвидността. Финансовите сътресения в световен мащаб, породени от кризата в САЩ през 2007 г. и последвалото бързо „заразяване” на икономиките на развитите страни показва, че пропуските в управлението на финансовите институции носят значителни загуби в световен мащаб. Целта на настоящото изследване е да се оцени състоянието на ликвидността на българската банкова система, въз основа на общодостъпна (публична) информация, чрез прилагане на инструментариума на коефициентния анализ. Посредством използването на ключови показатели за оценка на ликвидността, са представени тенденциите в нейното развитие за периода 2007 - 2013 г. и е изведена обобщена оценка на състоянието на ликвидността на банките в България.
  • ИВАН МАРИНОВ
    БАНКОВИЯТ ПОТРЕБИТЕЛСКИ КРЕДИТ - КОМПОНЕНТ НА БИЗНЕС СЕГМЕНТА „БАНКИРАНЕ НА ДРЕБНО“
    JEL: G01, G21
    Резюме: Актуалността на темата за банковото финансиране на потреблението и неговия обсег на действие са широко дискутирани в разработките на редица изследователи в областта на банкирането. Заемите, с които банковите дружества удовлетворяват... Актуалността на темата за банковото финансиране на потреблението и неговия обсег на действие са широко дискутирани в разработките на редица изследователи в областта на банкирането. Заемите, с които банковите дружества удовлетворяват персоналните нужди на гражданите и домакинствата, отдавна съставляват неизменна част от живота на хората и имат съществена роля за икономиките на повечето страни по света. Настоящата разработка има за цел да изясни същностната характеристика и специфичните особености на банковия потребителски кредит в България. За изпълнението на поставената от автора цел се разглеждат текстовете на правната рамка относно потребителското кредитиране у нас, позициите на български и чужди автори при дефинирането на термина „потребителски кредит”, както и практико-приложните проявления на отделните видове кредити за текущи цели, предлагани от търговски банки в България.